fredag 13 mars 2009

En liten lista

Graviditeten

*Vilka/vilket var ditt favorit plagg? Mjukisbyxor och linne.
*Vad var din/dina favorit rätter? Åt det mesta
*Vad var dina/din favorit dryck? Loka
*Vad tyckte du inte om? Var olika från period till period, en viss tid kunde jag inte äta gröt som jag jämt gör annars.
*Var det någon favorit rätt som ändrades? Det måste vara grötfrukosten i så fall.
*Vad var du mest sugen på? Frysta bär och choklad
*Hade du halsbränna? Lite
*Hade du foglossning? Nej, hade turen att slippa det.
*Hade du sammandragningar? Ja, under sista trimestern.
*Mådde du illa? Ja först fram till v26 sen kom det tillbaka igen i v32, suck.
*Vilken sovställning var bäst? På sidan
*När var din BF dag? 25 November 2008
*Gick du över tiden? Nej
*Hur mycket gick du upp i vikt? Ca 20 kg
*Hade du mycket vätska i kroppen? Samlade på mig ganska mycket på slutet.
*Hur var ditt psyke? Det var bra, vad jag vet iaf;)
*Hur var du i fysisk kontakt? Bra!
*Gnällde/klagade du? Ja sista 2v var det nog lite gnäll.
*Vad trodde du det var för kön? Pojke
*Visste du vad det var för kön? Ja, efter rutin UL i v.18
*Hur låg ditt SF mått? Normalt
*Var du rädd för något? Jag blev lite orolig ibland eftersom jag inte kände så mycket rörelse i magen(hade moderkakan i framvägg) men fick alltid igång pyret när jag buffade på honom:)
*Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Ville att det skulle gå lagom fort. Inte för fort och inte för långsamt.(H har en jobbarkompis som fick förlösa i bilen in, snacka om panik:/. Och utan komplikationer så klart.
*Hur ser du på graviditeten idag? Positivt, vill absolut göra om det igen;)

Förlossningen

*När började din förlossning? 21/11-08 kl 04.30
*Hur började den? Med regelbundna värkar.
*När åkte du/ni in till förlossningen? Åkte in runt 08.30
*Varför? För att värkarna började komma var 4,5 minut och dom började göra riktigt ont. Dom hade iof sig sagt att vi kunde vänta hemma till det var 3 min mellan värkarna, men vi åkte tidigare så vi kunde köra lungt eftersom H nyligen hade tagit körkortet.
*Vem/vilka åkte du in med? Henke, min sambo och pappa till Oliver
*Fick du/ni åka hem igen? Nej
*Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Akademiska sjukhuset i Uppsala
*Hur mycket var du öppen när ni kom in? 10cm
*Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? Var först på toa, dörinne hann jag få två värkar. Sen kopplade dom upp mig på ctg-kurvan men dom kunde inte registrera nägra värkar, snack om jag fick panik jag hade ju SÅ ont.
*Vilka/vilken var med under förlossningen? Henke
*Tog du nått smärtstillande? Fick prova lustgas men fick sån panik av masken så jag struntade i det.
*Grät du? Ja när Oliver kom ut och dom la han på magen så kom det nog en del glädjetårar:)
*Vad tyckte du var jobbigast? Öppningsskedet, det gick ju så fort för mig. Sen också sista krystvärken när han kom ut, kändes som att jag sprack jättemycket. Men det gjorde jag inte, behövde inte sy ett endaste stygn;). Bm blev riktigt förvånad eftersom det hade gått så fort.
*Var du rädd för något? Hann inte bli så rädd, var tvungen att koncentrera mig på värkarna hela tiden.
*Hur lång tid tog det? Från första värken tills han var ute ca 6h. Från krystvärkarna började tog det ca 20 min tills han var ute.
*Hur ser du på förlossningen idag? Ser bara positivt på den, trotts all smärta så skulle jag lätt kunna göra om det. Man fick ju någon så fint utav det:)

Barnet

*Vad blev det för kön? Pojke
*Hur mycket vägde barnet? 2970 gram
*Hur lång var barnet? 48 cm
*Vad var huvudomfången? 34 cm
*Hur mådde barnet? Jättebra:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar