lördag 14 maj 2011

Förlossningen

Den första maj vaknade jag strax efter fyra på morgonen av att jag hade en ganska ihållig sammandragning. Märkte efter ett tag att det kom flera ganska tätt så jag bestämde mig för att kliva upp och ta alvedon och sätta mig vid datorn för att se om det gick över. Hade nämligen haft så innan utan några resultat.
05.15 kom första värken så jag stannade uppe. Vid kvart i sex väckte jag H och sa att det nog var dags att vi började röra på oss. Var ju ändå lite pyssel eftersom vi skulle lämna av Oliver hos mamma också.
Oliver blev jätteledsen när vi var tvungna att väcka honom och grät massor. Och självklart ville han ju att jag skulle bära på honom då, vilket var omöjligt.
Efter att H hade lämnat av Oliver och vi var på väg ner till Alunda så kände jag att värkarna började komma VÄLDIGT tätt. Väl nere i Alunda så kom dom ca varannan minut. Helt galet så fort det hade gått. Började bli aningen orolig, skulle vi verkligen hinna in?
Blev som ni kanske kan ana en till mardrömsresa in till förlossningen. Trodde verkligen inte det kunde bli värre än när vi åkte in när Oliver kom, men ack så fel man kan ha. Var verkligen hur jobbigt som helst nu när dom bygger om vägen. Det ända som var skönt var väl att det var nästan ingen trafik ute.
Väl inne på förlossningen så bestämde vi oss för att parkera i parkeringhuset för att jag inte skulle behöva gå så långt. Dessvärre parkerade vi på fel plan så vi kom med fel hiss och fick gå en rejäl omväg och inte hittade vi några rullstolar heller:/. Det tog verkligen sin lilla tid bara att komma från parkeringhuset till förlossningsavdelningen.
07.24 hade dom registrerat att vi hade kommit in. Och eftersom dom såg på mig att jag hade det jobbigt så kollade dom på en gång hur mycket jag var öppen. Först en barnmorska sen även en studerande. Fick till svart att jag hade varit jätteduktig och var nu öppen nästan 10 cm. Då bad jag om att få lustgas på en gång. Det fungerade ju inte förra gången eftersom jag fick panik av masken men jag hade redan innan bestämt mig för att jag skulle försöka igen. Vilket jag var riktigt glad över senare. Även fast det inte tog bort all smärta så var det tur att jag hade något annat jag kunde koncentrera mig på. Fick komma in på förlossningssalen direkt efter jag hade fått av mig kläderna och fått på mig den otroligt sexiga sjukhusrocken;).
Hann kanske vara där inne 15-20 minuter innan jag känner att det börjar trycka på. Då hade dom undersökt mig kanske fem minuter innan och då hade jag en liten kant kvar. Så det första dom säger när jag berättar att det börjar trycka på är att jag INTE får börja krysta. Tycker det tar evigheter innan dom har hunnit undersöka mig igen och då har jag fortfarande tydligen fortfarande LITE kant kvar så dom säger åt mig att försöka låta bli att trycka på och istället andas igenom. Det gick väl några gånger men sen fungerade det bara inte. Vilket resulterade i att jag började krysta. Då nästan skriker den studerande barnmorskan att jag inte får krysta och jag skriker tillbaka att jag inte kan låta bli. Då frågar istället den andra barnmorskan om jag verkligen har krystvärkar (antar eftersom jag var omföderska) jag jag svarar bara JA. Hon säger då åt mig att lita på min kropp och när nästa värk kommer var det bara att trycka på. Galet skönt att höra kan jag säga. Det behövdes inte många krystvärkar innan vår lilla son tittade ut.
Dock så stannade han upp ett tag mellan två värkar så han blev ganska blå pannan och fick även lite avlångt huvud.
Så om man ska sammanfatta så gick även denna förlossning väldigt fort. Ca 4h om man räknar från täta sammandragningar och ca 3h om man räknar från första värken.

08.09 1/5-11 såg William dagens ljus för första gången.
Nybliven tvåbarnspappa:).
Misstänker att jag har missat en massa detaljer, men som sagt så var jag inte riktigt med där ett tag. Men jag fyller väl på om jag kommer på saker helt enkelt;).
Vet att jag var mer eller mindre helt borta ett tag. Såg dagen efter vi kom hem att jag var blå i armvecket och frågade då H ifall dom hade tagit blodprov på mig under förlossningen och fick svar att det hade dom nog gjort. Har verkligen inget minne alls om det, haha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar